Mateřské školy
Rády bychom Vás seznámily s koncepcí školy a pracovnicemi, které se budou snažit vytvářet ideální podmínky pro rozvoj a výchovu Vašich dětí. Mateřská škola je instituce sloužící v první řadě dítěti. Proto my, učitelky, musíme podporovat každý způsob práce, který je pro rozvoj dítěte příznivý, vhodný a přirozený. Aby se předškolní dítě mohlo zdravě rozvíjet a všemu potřebnému s uspokojením učit, musí se cítit spokojeně. U nás proto hrají hlavní roli dětské prožitky a pocity.
Je pro nás velmi důležité, aby se děti cítily spokojeně, bezpečně, aby s námi zažily mnoho legrace a příjemných dní svého dětství.
Mateřská škola Čtyřlístek je dvoutřídní mateřská škola
ŠŤASTNÉ DÍTĚ, VESELÝ SMÍCH.
Filozofie naší práce tkví v uskutečňování těchto cílů a záměrů:
Šťastné dítě si představujeme veselé, smějící se, které se raduje, hraje si, má zájem o dění kolem sebe, těší se na své kamarády. Toto s ohledem na individualitu každého dítěte je náplní a smyslem naší práce. Chceme navodit pozitivní přístup k životu.
Cílem je vytvoření školy rodinného typu s přihlédnutím k rozvoji osobnosti dítěte a se zaměřením na jeho individualitu. Jsme mateřská škola v městysi s 2 000 obyvateli a od této skutečnosti se odvíjí i náš cíl. Rodiny se zde scházejí při nejrůznějších akcích a pomáhají s jejich organizováním. Sourozenci mohou být spolu ve třídě, věkové skupiny se prolínají.
Děti, které přichází do mateřské školy, jsou zvídavé, napodobují chování lidí kolem sebe. Pozorováním, vyprávěním a zařazováním přitažlivých her získávají nový pohled na svět a jsou schopny i přes svoji malou životní zkušenost pochopit, že příroda je krásná, potřebujeme ji k životu a chráníme ji. V naší práci využíváme literaturu zaměřenou na ekologii a zdravý životní styl.
Vedle ekologie klademe také důraz na vytváření osobnostních vlastností, na podporu zdravého sebevědomí, seberealizaci a sebedůvěry. Dítě se má vyvíjet v samostatnou osobnost, která je vybavena znalostmi a dovednostmi pro další etapu života.
Třídy (herní prostory) v mateřských školách jsou rozděleny na několik částí, podle zájmů dětí: Tvořivé a námětové hry a činnosti dětí probíhají v prostoru, kde jsou umístěny dětské koutky s konstruktivními stavebnicemi a je zde vytvořen relaxační koutek z velkých molitanových stavebnic pro uvolnění a zklidnění dětí. Ve třídách jsou dětské knihovničky, k nimž mají děti volný přístup a zde mají možnost vytvoření soukromí.
Pro komunikativní hry a činnosti ve všech složkách slouží komunitní kruhy, které si děti postupně učí samostatně vytvářet z pěnových květin a kruhů. V této části probíhají také pohybové aktivity.
Druhá část tříd slouží jako prostor pro výtvarné a pracovní činnosti a pro hry, které je zapotřebí hrát na stolcích. Zde mají děti výběr stavebnic, labyrintů, dřevěných didaktických pomůcek, které mohou využívat dle své volby a přání. Dále zde mají k dispozici magnetické tabule, grafomotorické a didaktické listy. Tato část, kde jsou dětské výškově diferencované stolky, nám slouží také jako jídelna. Při přípravě stolování se děti učí samostatnosti a sebeobsluze. Pro sportovní aktivity a pobyt dětí venku lze využít zahrady MŠ. Ve velké míře využíváme ale i okolí mateřských škol, které nám poskytuje dostatek možností pro volný pohyb dětí v přírodě.
Obě třídy ve Čtyřlístku mají pianino, v MŠ Sluníčko a Palouček jsou varhany. Všechny pedagogické pracovnice aktivně využívají hudební nástroje.
Děti se aktivně podílí na výzdobě a úpravě prostředí v MŠ. Dobu trvání činnosti přizpůsobujeme věku dítěte, individuálním potřebám a schopnostem. Děti během řízených činností a volné hry navazují kontakty a my podporujeme vznik dětských přátelství a vzájemných vztahů ve skupině. Děti se učí navzájem si pomáhat, požádat o pomoc kamaráda nebo dospělého. Tím se u dítěte rozvíjí socializace.
Výchovně vzdělávací podmínky v mateřských školách vytváříme tak, aby umožňovaly dítěti rozvoj jeho individuálních schopností a dovedností, posilování sebevědomí a důvěru ve vlastní schopnosti a dovednosti, dbáme na dostatek podnětů pro učení.
Nedílnou součástí naší výchovně vzdělávací práce je spolupráce s rodiči, naší snahou je vytváření partnerských vztahů s nimi. Vedeme průběžný dialog o dítěti a jeho rozvoji. Rodiče mají možnost účastnit se akcí MŠ, nebo je pomáhat organizovat. Snažíme se je zapojovat do života MŠ. Jejich nápady a iniciativa jsou pro nás velkým přínosem.
"OD JARA DO ZIMY"
Motto :
Láska k přírodě by se měla vštěpovat dětem v rodinách i ve škole jako jedna z nejvzácnějších vlastností člověka.
J. A. Komenský
Naším cílem je vytvořit co nejširší a nejbarevnější skladbu vzájemně se ovlivňujících sobě ladících oblastí, jež nám vytvoří barevný koberec vědomostí, dovedností a schopností dětí.
INTEGROVANÉ BLOKY
|
|
Září
|
Hrajeme si
|
Říjen
|
Koulelo se, koulelo
|
Listopad
|
Měsíc spadaného listí
|
Prosinec
|
|
Leden
|
Bílé vločky, hvězdné nebe
|
Únor
|
Zdravé tělo, zdravý duch
|
Březen
|
Otvírání lesů a studánek - www.rvp.cz
|
Duben
|
Je mi dobře na Zemi
|
Květen
|
Kde domov můj
|
Červen
|
Já jsem malý, ale šikovný
|
|
|
V mateřských školách dále probíhají programy, se kterými se můžete seznámit v rubrice "Speciální programy".